эмблема




баннер

Главная : Вучням і бацькам : Іншае (бацькам, узоры вокладак дзеённікаў, школьнае харчаванне, гарачыя тэлефонныя лініі...) : Школьнае харчаванне : Харчаванне школьнікаў (артыкулы) : Харчаванне школьнікаў

Харчаванне школьнікаў

     У цяперашні час, на жаль, харчаванне некаторай часткі сучасных школьнікаў зведала істотныя змены. Іх рацыён часцяком складаецца з суцэльных перакусаў і перахопаў, у перапынках паміж урокамі, кружкамі, секцыямі і іншымі паўсядзённымі справамі. І не таму, уласна, што на нармальны прыём ежы ў іх няма часу, а таму, што альбо ў сям'і не арганізавана правільнае харчаванне, альбо ў дзiцяцi не сфарміравана правільнае стаўленне да праблемы харчавання наогул і да свайго здароўя ў прыватнасці. Таму сённяшнюю размову аб харчаванні школьнікаў лічу вельмі важнай і своечасовай.
     Варта разумець, што калі дарослым такое харчаванне можа схадзіць з рук даволі доўга, то дзіцячы арганізм вельмі хутка пачынае рэагаваць рознымі парушэннямі, якія дарослыя доўгі час не заўважаюць, спісваючы іх на дрэнныя паводзіны, капрызы, ляноту, няўважлівасць і інш. А дарма. У такіх выпадках трэба, перш за ўсё, прааналізаваць характар ​​харчавання дзіцяці, які ў дзіцячым і падлеткавым узросце павінен больш строга кантралявацца, каб забяспечыць рост і развіццё дзяцей, нармальную працу нервовай і эндакрыннай сістэм, фарміраванне шкілета, а таксама падтрымліваць працаздольнасць дзіцяці, папярэджваць развіццё міяпіі (блізарукасці), анеміі і сфармаваць адэкватную адаптацыю да навакольнага асяроддзя (сацыяльную і фізіялагічную). Сацыяльная адаптацыя - гэта ўменне жыць у соцыуме, гэта значыць ўменне прыстасоўвацца да сітуацыі і да навакольных людзей, адпавядаць патрабаванням, уменне будаваць і рэалізоўваць жыццёвыя планы. Фізіялагічная адаптацыя - гэта здольнасць арганізма прыстасавацца да зменаў знешняга асяроддзя (перападам тэмпературы і ціску, да падвышанай сонечнай актыўнасці, да сухасці і вільготнасці). Чалавек з нармальнай адаптацыяй больш цягавіты, радзей хварэе і менш стамляецца.
     Для нармальнай працы арганізма, нервовай сістэмы наогул і мозгу ў прыватнасці, з ежай трэба атрымліваць цэлы набор важных кампанентаў харчавання. Перш за ўсё, гэта ненасычаныя тлустыя кіслоты і тлушчараспушчальныя вітаміны А, Д, Е, асноўнымі харчовымі крыніцамі якіх з'яўляюцца нерафінаваныя ільняное, сланечнікавае, аліўкавае масла, рыбін тлушч. Дастаткова ўжываць 1-2 сталовых лыжкі сумесі гэтых алеяў ў дзень у складзе прадуктаў. Рыбін тлушч неабходна прымаць ўсім на працягу ўсяго халоднага перыяду рэгулярна ў прафілактычнай дазоўцы.
Каб атрымаць увесь набор мінеральных рэчываў і вітамінаў, мы павінны, на думку навукоўцаў, выкарыстоўваць не менш за сто відаў раслінных прадуктаў, уключаючы зеляніну і прыправы, ліставыя і травяныя чаі, спецыі. Спіс прадуктаў атрымліваецца вельмі шырокі: гэта і бабовыя (гарох, фасоль, соя, сачавіца), арэхі і семечкі любыя, і ўся гародніна, у тым ліку ўсе віды капусты (каляровая, белакачанная, кальрабі, брокалі), садавіна і ягады па сезоне ў любой колькасці. Кожны дзень неабходна ўжываць не менш за 4 любых садавіны сярэдняга памеру (яблыкі, апельсіны, грушы) і каля 300 грамаў рознай гародніны. Гэта могуць быць салаты, вінегрэты, агародніны суп або боршч, агароднінная нарэзка, гарнір з тушоная гародніна. Усё падыходзіць. Карысныя таксама кашы з суцэльных круп (грачанай, аўсянай, пярловай, пшённай), якія могуць выкарыстоўвацца кожны дзень у якасці гарніру або як самастойная страва, так як ўтрымліваюць увесь набор неабходных рэчываў: белкі, тлушчы, вугляводы, вітаміны, мінералы. Вельмі важным прадуктам для дзяцей з'яўляюцца яйкі. Цяжка пераацаніць іх значэнне ў харчаванні дзяцей. Іх можна даваць школьнікам кожны дзень у любым выглядзе.
     Хоць бы 1-2 разы на тыдзень дзецям трэба рыхтаваць рыбу. З пункту гледжання дадатковага паступлення ў арганізм ёду больш карысная, вядома, марская рыба і іншыя прадукты мора.
     Кожны дзень дзеці павінны атрымліваць малочныя прадукты. Пры іх выбары аддавайце перавагу традыцыйным прадуктам: малаку, кефіру, ражанцы, тварагу, сыру, смятане. Купляючы новыя віды малочных прадуктаў, звяртайце ўвагу на тэрмін захоўвання (ён не павінен перавышаць 14 дзён) і на ўтрыманне дабавак і кансервантаў, якія кладуцца цяжкім цяжарам на неакрэплыя арганізмы нашых дзяцей, прымушаючы органы вылучэння (ныркі і пячонка) працаваць у залімітавым рэжыме. Вялікая колькасць дыятэзаў ў дзяцей малодшага ўзросту лекары звязваюць менавіта з спажываннем ёгуртаў, ёгуртавых напояў, творожкоў з напаўняльнікамі і іншых падобных прадуктаў з доўгім, да 3 месяцаў, тэрмінам захоўвання, якія ўтрымліваюць адразу некалькі дадаткаў. Варта разумець, што чым прасцей і найбольш натуральны прадукт, тым ён бяспечней і больш карысны для дзіцячага арганізма. Не купляйцеся, бацькі, на яркія этыкеткі і рэкламу. Тое, што на самай справе карысна, звычайна не рэкламуецца.
     Акрамя таго, каб дзіця быў здаровы, ён павінен атрымліваць гарачае харчаванне не менш за 3-4 разы ў дзень. Сняданак пры гэтым абавязковы. Па-першае, дзеці, якія штодня сытна снедаюць, лепш вучацца, у іх лепш памяць і паказчыкі інтэлекту, яны радзей прапускаюць заняткі ў школе і, што не менш важна, радзей пакутуюць ад залішняй вагі, нават калі за дзень атрымліваюць больш калорый. Да такой высновы прыйшлі амерыканскія навукоўцы. Дзеці, якія адмовіліся ад сняданку, у школе адчуваюць такі дэфіцыт энергіі, што пераядаюць за абедам і вячэрай. Гэта прыводзіць да парушэння абменных працэсаў і павышэння масы цела. Акрамя таго, тыя дзеці, якія рэгулярна адмаўляюцца ад сняданку, часцей хварэюць прастуднымі захворваннямі, чым іх «снедаючыя» аднагодкі.
     Варта ведаць, што раніца - гэта добры час для першага прыёму ежы, так як пасля абуджэння пачынае актыўна працаваць сістэма страўніка, вылучаючы дастатковую колькасць стрававальнага соку для пераварвання ежы. Вельмі важна, каб сняданак працякаў у спакойнай абстаноўцы. Асабліва карысны сняданак, які змяшчае трава, садавіна, малочныя прадукты, яйкі.
     Арганізм пасля сняданку гатовы да працы, добра запамінае і засвойвае новы матэрыял. Актыўна працучы мозг мае патрэбу ў прамежку паміж 9 і 13 гадзінамі ў дадатковай колькасці пажыўных рэчываў, якія будуць цалкам засвоены арганізмам. У школе як раз у гэты час дзеці атрымліваюць другі сняданак. Важна пераканаць дзiцяцi не грэбаваць гэтым прыёмам ежы. Ён жа ўсё роўна што-небудзь з'есць, але, хутчэй за ўсё, не тое, што трэба.
     Перыяд з 13 да 15 гадзін з'яўляецца ідэальным часам для абеду, як у дзяцей, так і ў дарослых. Не варта адкладаць яго на больш позні перыяд або адмаўляцца ад абеду наогул. У гэты час актыўна працуюць усе органы стрававання, забяспечваючы добрае расшчапленне і засваенне харчовых мас. Іншымі словамі, усё з'едзенае будзе цалкам засвоена і выкарыстана арганізмам для пабудовы тканін і забеспячэння яго энергетычных патрэбаў. У абед дзіцяці можна пакарміць традыцыйным наборам, які ўключае першую і другую страву, можна абмежавацца толькі адной першай або другой стравай. Усё залежыць ад абставінаў. Важна разумець наступнае: любая прыгатаваная дома страва - гэта лепш, чым любы перакус або перахоп ў выглядзе піражкоў, бутэрбродаў, чыпсаў, ролтанаў, сухіх сняданкаў і іншых прадуктаў хуткага харчавання.
     У другой палове дня дзецям звычайна прапаноўваюць падвячорак, які гэтак жа цалкам апраўданы. Хто-то ў гэты час вучыцца ў школе ў другую змену, хто-то рыхтуе ўрокі дома, наведвае секцыі, гурткі або дадатковыя заняткі. У любым выпадку, затрачваецца нямала энергіі. У залежнасці ад абставін падвячорак можа складацца з другой стравы з невялікім гарнірам, лепш агароднінным, ці ён можа абмежавацца тварагом, сырам, гароднінай, амлетам ці проста яйкам, абавязкова дадаўшы да іх садавіны. У некаторых выпадках падвячорак можа цалкам складацца з ягад і садавіны. Падвячорак яшчэ тым добры, што дапамагае збольшага разгрузіць вячэру, што вельмі важна.
Вячэраць дзецям трэба не пазней, чым за 1,5-2 гадзіны да сну. Вячэра не павінна быць багатай, так як сон з перапоўненым жалудкам будзе неспакойным. На вячэру можна прапанаваць дзецям тварог, рыбу, яйкі, гародніну, кашу, малако, кефір, сыраватку.
     Дзяцей трэба прывучаць есці не спяшаючыся, старанна перажоўваючы ежу і не адцягваючыся. Прыём ежы павінен працякаць у спакойнай абстаноўцы, без сварак і мараляў. Негатыўная абстаноўка падчас прыёму ежы тармозіць вылучэнне стрававальных сокаў і пагаршае працэс стрававання.
Якіх прадуктаў варта сцерагчыся? Варта цалкам выключыць з рацыёну дзяцей чыпсы, локшыну тыпу «Ролтан», булённыя кубікі і інш. Ежу з пакуначкаў. Яны ўтрымліваюць кансерванты і вялікую колькасць схаванай солі, перагружаюць печань і ныркі, якія павінны ўсё гэта абясшкодзіць і вывесці з арганізма. Гэтыя прадукты шкодныя дарослым, а дзецям і тым больш. Ніякіх кампрамісаў у гэтым пытанні быць не можа. Мы павінны не проста засцерагчы дзяцей ад шкодных прадуктаў, але і сфармаваць у іх правільнае стаўленне да іх.
     Да непажаданых для дзяцей прадуктаў я б таксама аднесла бутэрброды, піражкі, здобныя булачкі, сасіскі ў цесце, піцу, хот-догі і гамбургеры, бульбу фры, заварную бульбу, шматкі, палачкі, узарваныя шматкі, фігурныя вырабы з кукурузы, сухія збожжавыя пліткі . Харчавацца імі рэгулярна нельга, гэта можа прывесці да вельмі нядобрых наступстваў.
     Па-першае, яны перагружаюць падстраўнікавую залозу, прыводзячы да рэзкіх ваганняў ўзроўню цукру крыві. Гэта ў сваю чаргу аказвае адмоўны ўплыў на нервовую сістэму і на дзейнасць мозгу, прыводзячы да розных негатыўных наступстваў. Як аказалася, існуе сувязь паміж залішнім спажываннем такіх прадуктаў і дрэннымі паводзінамі школьнікаў і студэнтаў, развіццём дэпрэсіўных станаў і лікам правапарушэнняў. Выключэнне гэтых прадуктаў з рацыёну навучэнцаў прыводзіла да зніжэння колькасці дысцыплінарных парушэнняў на 48%.
     Злоўжыванне высокаўглеводнымі прадуктамі павышае рызыку развіцця алкагалізму. Група даследчыкаў правяла даследаванне з паддоследнымі пацукамі, каб высветліць, як дзейнічае на пацукоў вугляводная дыета школьнікаў і як яна суадносіцца з спажываннем алкаголю. Эксперымент паказаў, што празмерная вугляводная нагрузка пры наяўнасці дэфіцыту вітамінаў і іншых біялагічна актыўных рэчываў спрыяла развіццю п'янства і алкагалізму ў пацукоў. Пераклад пацукоў на збалансаваную паўнавартасную дыету зніжаў ў іх патрэбу ў алкаголі.
     Акрамя таго, большая частка падобнай ежы высокакаларыйная, утрымлівае шмат тлушчаў і вугляводаў, што прыводзіць да хуткага нарастання масы цела з усімі вынікаючымі наступствамі. Маецца таксама вельмі насцярожваючая інфармацыя аб тым, што ў выніку тэрмічнай апрацоўкі крухмалу ўтвараюцца канцэрагенныя рэчывы, а пры цеплавой апрацоўцы тлушчаў, якія выкарыстоўваюцца ў фаст-фудах, утвараюцца рэчывы, якія ўздзейнічаюць на мозг, выклікаючы не проста прывыканне да іх, а нават развіццё залежнасці па тыпу наркатычнай. Як бачыце, наступствы такога рацыёну могуць быць самымі сур'ёзнымі. Менавіта таму рацыён харчавання нашых дзяцей і заслугоўвае самага сур'ёзнага кантролю з боку дарослых.
     Гэтыя праблемы пагаршаюцца практычна поўнай адсутнасцю вітамінаў і мінералаў у такой ежы, што можа прыводзіць да развіцця гіпавітамінозаў і гипаэлементозаў з развіццём розных хваравітых станаў. Напрыклад, недахоп кальцыя ў дзяцей прыводзіць да парушэння фарміравання касцяной і мышачнай тканіны, да развіцця ў іх скаліёзу і астэапарозу, да падвышанай ломкасці костак. Недахоп жалеза і крывятворных вітамінаў спрыяе развіццю анеміі, недахоп ёду прыводзіць да зніжэння ў дзяцей інтэлектуальных здольнасцяў і да праблем са шчытападобнай залозай і г.д.
     Вось і ўся інфармацыя на сёння. Шмат пра што было сказана, але выснова, увогуле, адна: трэба кантраляваць харчаванне дзяцей па-за домам і арганізаваць харчаванне дзяцей у хатніх умовах. Старайцеся таксама, каб дома заўсёды было нешта падрыхтавана, і дзеці маглі б разагрэць самі, пераконвайце іх не адмаўляцца ад школьнага харчавання.

Машэнская В.С., урач-валеолаг аддзела грамадскага здароўя ДУ «БОЦГЭиОЗ»


  

 

 

 

 


 

 
ІНТЭРНЭТ, E-MAIL НАШ АДРАС І ТЭЛЕФОНЫ ПРАЕЗД ДА ШКОЛЫ РАСПРАЦОЎКА І ПАДТРЫМКА САЙТА
Веб-сайт
http://sch60.minsk.edu.by/

E-mail: sch60@minsk.edu.by
(для афіцыйнай карэспандэнцыі) E-mail: sch60rbminsk@tut.by
(пошта для ўсіх - зваротная сувязь)
аўтобус № 23, 57 да прыпынка "Школа"

карта праезда

 

(С) Сістэма кіравання сайтамі
"Веб-Перспектыва" ДЗЯРЖАЎНЫ РЭГІСТР ІНФАРМАЦЫЙНЫХ РЭСУРСАЎ
РЭГІСТРАЦЫЙНАЕ ПАСВЕДЧАННЕ № 1141101564 ад 15 чэрвеня 2011 г.
Дызайн: Шумілаў І.М.
Яндекс.Метрика